Skala ocen(Inspired by BGG.):
10 - Outstanding.
9 - Excellent game
8 - Very good game.
7 - Good game.
6 - Ok game, some fun or challenge at least.
5 - Average game, slightly boring, take it or leave it.
4 - Not so good, it doesn't get me.
3 - Don't bother playing this. Bad.
2 - Extremely annoying game.
1 - Clearly broken.

Kategorie (inspired by Metacritic):

Action Adventure Fighting
FPS Flight Party
Platformer Puzzle Racing
RTS cRPG Simulation
Sports Strategy TBS
Wargames Sport Multiplayer(MP)
Roguelike

Strona fingusa o tymże:
http://grejestr.blogspot.com/

Kategorie: Wszystkie | do pogrania | pograne | skończone
RSS
czwartek, 08 września 2011
From dust

Po pierwsze: gra fhrancuska, co tłumaczy wiele rzeczy (rasistowsko i złośliwie oczywiście). 

2. Fantastyczna fizyka i ogromny potencjał grywalności (chociaż niektóre rzeczy jakby umowne, np. ironcasting)

3. Niby-klimatyczna historia i setting, wzorowana na Aztekach czy indiańcach.

4. Stosunkowo mało i proste misje (z wyjątkiem może 2 przedostatnich) - come on, jest silnik i fizyka, tylko tworzyć mapy, tworzyć tyle, żeby gracze już tym rzygali - no, może bez przesady, ale sorry: 13 map??? Rozumiem, że już sequela się przygotowuje, no ale to przesada.

5. Ostatnia mapa to kompletny sandbox (również dosłownie), gdzie jest więc pytam jakiś save/load/share ??? To przedłużyłoby żywot gry kilkukrotnie, uczyniłoby ją być może nieśmiertelną, ale nie - dupa, nie damy. Wielki shame.

6.  Challenges to wielki zawód, gdyby to były jakieś porządne mapy oderwane od kampanii, ale nie - jakieś miniwyzwania, sprowadzające się do przeprowadzenia grupki na drugą stronę wyłapując 4 razy wodę, i podobnie połowa z nich. Później są deczko poważniejsze, ale reakcja na większość z nich sprowadza się do: "hmm, ok, next". Limity czasowe tylko denerwują, a bonusowy czas bierze się nie widomo skąd, poza tym who cares czy zrobiłeś głupi challenge w 30s czy w 28s? Mnie to kompletnie nie interesuje, co innego sharing map, oooo - but wait, you haven't done that.

7. Sterowanie jest jak się okazuje koszmarne, i padem i myszą (sic!) ciężko jest precyzyjnie działać, w kampanii jest to mniej ważne, ale w tych niby-challengach owszem i to boli. Rozumiem, że w 3d ciężko jest sterować, ale dodanie jakiejś sensownej kamery z góry 2D do dyspozycji gracza nie jest wielką filozofią. Przynajmniej dla większości nacji.

8.  Muzyka powtarzalna do bólu - jeden czy dwa motywy całą grę.

Ocena: potencjał 10/10, zrealizowany potencjał: 4/10, nadzieje na poprawę: 1/10, nienawiść do francuzów za zepsucie wspaniałej gry +2. 

11:54, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
sobota, 03 września 2011
Oblivion

Kolejne podejście, poprzednie kończyły się głównie przez zepsute sejwy, nieudane mody, pady dysków itp. Muszę przyznać, że ta gra ma swoją jedyną w swoim rodzaju atmosferę, może to muzyka, grafika, poczucie swobody ruchu, ogromny świat, pagórki, kamienie, trawa, niebo, chmury, zagrożenie wypadające zza rogu, dungeony, świetne questy, mnogość skilli, czarów, ras, pseudoprofesji ...

... ale przyciąga niesamowicie. Wygląda na to, że w końcu mam sprzęt, który pociągnie max detale w FullHD, co jest też miłe. :P A za parę miesięcy sequel, trudno przypuszczać, że będzie gorszy.

Jedyny minus: uwielbiam tutaj grać łucznikiem, stąd zawsze Wood Elf, który jest raczej niską postacią, a nie lubię patrzeć do góry, bo to takie nienaturalne ;)

Ocena: 10/10

CrimeCraft Bloodout

MMORPG z walką w postaci shootera, setting mafijny/delikatny cyberpunk. Można tu rozpoznać dość typowe (i niektóe extranudne) dla tego elementy: questy w stylu: przenieś paczkę od Annusa do Kaifusa, zabij 10 trębaczy apokalipsy, idź do Pilatusa i zapytaj o sandały; crafting, scavenging, loot, gildie, drużyny. Walka zrobiona jest bardzo powierzchownie i kłuje w oczy słabymi animacjami ruchu postaci, tryby gry są różnorakie, ale niebyt odkrywcze i powtarzalne, respawn botów za plecami gracza jest denerwujący, ale mapy dość zawikłane topograficznie i strategicznie (to akurat in plus).

Generalnie: niby wszysko jest zrobione, ale żaden element nie jest dopracowany, a poza tym sama koncepcja rozrywki za pomocą tej gry jest zła. Każdy z tych elementów już jest na rynku, generalnie w lepszym wydaniu, co czyni tą grę wtórną. Udostępnienie jej jako FTP jak przypuszczam też niewiele pomoże, shooterów jest cała masa, większość jest ciekawsza od tego, MMORPG rzezań jest chyba jeszcze więcej (chociaż raczej z walką typu Diablo), gra broni się jedynie mapami i grafiką, ale to za mało. Szkoda słów i czasu na to coś. Końcowa impresja: ktoś zobaczył sukces Mafii na facebooku i chciał zrobic MMORPGa, który uszczknie co nieco z tej famy, problem jest taki, że na FB grają głównie kompletne growe zera, które strzelać nie umieją lub nie chcą, a kto umie strzelać nie będzie chciał grać w tak marną strzelankę. Efekt: gra dla nikogo.

Na marginesie: warto się co jakiś czas zastanowić: co dana gra ma mi jeszcze do zaoferowania? Bo: żniwo wielkie, ale kombajnistów mało, jak powiada Pismo.

Ocena: 2+/10

 

Tagi: fps MMORPG
10:14, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 09 sierpnia 2011
Nethack

Rogalik z ponoć imponującą ilością interakcji przemiotów ze sobą (typu konserwa plus otwieracz = mięcho, konserwa plus walenie młotkiem = miazga). Zadaniem gracza była tutaj akumulacja wiedzy o świecie i mechanice (np. jak poszukiwać złota w kopalniach, czego nie jeść, jak pokonać dany typ potwora itp.), raczej niż sama strategia walki czy rozwoju postaci. Może to być i wada i zaleta... 

Świat: fantasy z elementami współczesności i humoru

Ocena:  6/10

poniedziałek, 08 sierpnia 2011
T.O.M.E.

Rozbudowany fabularnie klimatyczny roguelike osadzony w świecie Middle Earth. 

Zalety: 

  • klimacik, realia oraz questy rodem z "Władcy pierścieni"
  • rozbudowany drzewkowy system umiejętności
  • duża liczba klas i ras plus zindywidualizowany rozwój
  • oprócz dungeonów podróżuje się po mapie - interesujące jak na RL

Wady:

  • jedna, ale poważna: questy niestety powtarzalne, stąd traci na replayability

Ocena: 7/10

Dungeon Crawl Stone Soup

Jeden z najlepszych roguelików w historii, znany ze swojej trudności oraz losowości.

    Mocne strony:
  • strategiczna walka oraz rozwój postaci, 
  • AI,
  • przemyślana i zrównoważona mechnika zdolności, atrybutów i czarów (no no-brainers),
  • intuicyjność świata (w przeciwieństwie do np. Nethacka, gdzie interakcje ze światem muszą być poznane i przestrzegane przez gracza, np. zjedzenie mięsa cockatrice - kuroliszka? powoduje natychmiastową śmierć postaci),
  • interesująca fizyka (zetknięcie ognia z wodą powoduje rozprzestrzenianie się pary, skonfudowane potwory mogą wpaść do lawy lub się utopić, atakują się nawzajem)
  • różnorodność świata i potworów (dodatkowo potwory unikalne oraz wrogie duchy postaci graczy - przy grze zdalnej uwspólniane)
  • gra zdalna, co umożliwia oglądanie oraz komentowanie gier innych - https://tiles.crawl.develz.org/#lobby  
  • wspomniana losowość: nic nie pobije panicznej ucieczki przed paczką centaurów na poziomie 1 podziemi (out-of-level monsters), oczywiście bez szans, ale gdyby się udało...
  • miła symboliczna grafika i ~krew (w wersji tilesowej)
    Słabe strony:
  • ciągłe porażki początkujących graczy mogą być dla nich frustrujące (poleca się na początek Trolla Berserkera)

Ocena: 10/10

Link: http://crawl.develz.org/wordpress/downloads 

środa, 03 sierpnia 2011
Dungeons of Dredmor

I played a lot of dungeon crawls (Rogue, Dungeon Crawl, TOME, Nethack, ADOM, Desktop Dungeons), and there are a lot of problems with this game:

  1. there is no rest button, so you rest by tapping space
  2. one cannot move or (mostly) melee attack diagonally - very strange (also monster moves because of that)
  3. monsters do not shoot or cast spells on you + AI of monsters non-existing = repetitive gameplay
  4. inventory is slot limited (as opposed to weight-limited in most serious DC games), so most of the time you wonder what you will regret least to make place for another thing - very annoying when carring lots of ingridients and insane variations of food
  5. quests are close to non-existing
  6. skills and stats are repetitive and overcomplicated. 
  7. graphics is not-so-nice (as expected in DC)

Generally, I see DoD as an attempt to simplify dungeon crawling for broad audience (plus humor), but it's IMO a hasty and failed approach (except maybe humor). There is really nothing DoD does better or comparably to those titles: strategy, mechanics, predefined classes, inventory, story (TOME or ADOM). Considering price: most of those DCs are free to play: no glory in taking few dollars for such bad work and derivative game.   

Ocena: 2/10

Tagi: roguelike TBS
23:33, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 31 lipca 2011
Mirrors Edge

Więcej oczekiwałem, sterowanie sporo psuje, bo nie jest intuicyjne: nie jest jasne co możesz zrobić, a co się nie uda, pseudo-walka tylko frustruje, bo ile można dostawać w palnik od cieniasków, twórcy gry założyli, że będzie się od nich głównie uciekać - po drodze obrywając, może kogoś to bawi, mnie złości. W efekcie nie ma za bardzo znaczenie co robisz, bo albo cię trafią, albo nie, albo skoczysz albo się nie uda, częste są też skoki obok, zastanawianie się gdzie skoczyć jest zastępowane przez kilkakrotne próby (aż się uda), częste bezsensowne skoki w przepaść itp. Sterowanie w tego typu grze powinno być jak brzytwa (by PewienPremier)  - at the edge, a nie tak beznadziejnie przypadkowe. Pierwszy Tomb Raider miał o niebo lepsze i bardziej intuicyjne, a to przecież ponad dekadę temu. Historia sprawia wrażenie bezsensownej (tja, zamiast szyfrem zatelefonować etc. trzeba pobiec w drugi koniec miasta i uprzedzić osobiście - pełny futuryzm w japońskim wydaniu). Może i dobry koncept gry, ale popsuty na maksa.

Ocena: 2/10 

World of Tanks

In plus: ciekawa walka, rozwój "postaci" :), różnorodność, możliwe "killing sprees" wygrywające partię.

In minus: pożeranie czasu, możliwość trafienia niewidocznego za krzakami przeciwnika tylko poprzez podświetlanie machaniem myszy, spora ilość noobów z premium tankami.

Ocena: 7/10 

Europa Universalis III

Skomplikowanie świata i zależności zatrważa na tyle, że nie odważyłem się rozpocząć gry (!). Widać jestem typem kontrolera: chcę kontrolować wszystkie odnogi drzewa decyzyjnego, a tutaj jest eksplozja. Przypuczalnie dlatego podobają mi się gry, gdzie nie ma pełnej kontroli świata, jesteś tylko trybikiem w maszynie, a'la Elder Scrolls. Ok. Civilization też ma sporo zależności, ale wprowadza je stopniowo, a nie tak jak tu: "Boom, masz jakieś tam stosunki z pozostałymi 80 państewkami, traderów tam i siam, ten ci zagraża, a ten się czuje zagrożony, etc. etc. etc.". Nawigowanie w tym czymś nie jest możliwe, a pływanie na oślep niezbyt mnie chyba interesuje.

Ocena: 5/10 

Tagi: TBS wargames
17:46, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
SpaceChem

Pierwszy od dawien zakup na Steamie. Zadzwiająca skomplikowaniem rozwiązań jakie udaje się wyprodukować - dostacza wrażeń typu: "Damn, was it really me who created this, and how beautiful it works! Amazing!". I chyba o to właśnie chodzi w grach logicznych. Poziom zaawansowania przejśćnięcia: około 7 z 10 i brakuje zacięcia do pokonywania kolejnych, bo powoli robią się zatrważające.

Ocena: 10/10 

Tagi: puzzle
17:17, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
Arx fatalis

Kolejny zakup na Steamie, ponoć lepsza od Morrowinda. Póki co jestem w średniopoczątku, więc cięzko to stwierdzić.  Bardzo klimatyczna.

Ocena: 8/10

17:12, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
Hoard

Wyglądało ładnie na reklamie, generalnie beznadzieja, powtarzalność oraz wybitna zręcznościowość rozgrywki plus nieciekawe tryby, brak jakiegokolwiek scenariusza i fabuły, niewarta tych paru euro, które kosztowała. 

Ocena: 2/10 

Tagi: action
16:35, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
Portal 2

debest, szczególnie zadziwia różnorodność gry, w zasadzie nie ma dwóch miejsc z identycznym rozwiązaniem, ok elementy może i podobne, ale powtarzalność i nuda zerowa. Na piętno zasługuje fakt, że gra się kończy, mogłaby być dłuższa, ale to chyba zamysł twórców. Pozostaje jeszcze co-op, miejmy nadzieję, że on jest równie ciekawy co singiel.

Ocena: 10/10 

Tagi: puzzle
16:32, grejestrator , skończone
Link Dodaj komentarz »
Sims Medieval

Hmm, sądząc na oko to ciągle jestem na początku gry, a treści i fabuły było już tyle co w niejednej cRPG. Zdumiewają różne podejścia do questów, w szczególności też różne rozwiązania samych questów w zależności od wybranej profesji postaci. Z dawnych simsów pozostało niewiele, mniej sandboxa, a dużo więcej prowadzenia za rączkę, ale o dziwo jak dla mnie to grywalność dużo większa. Proste środki, doskonałe wykonanie, masa treści, jeżeli ktoś alergicznie reaguje na tag SIMS to I feel sorry for him, bo robi spory błąd pomijając ten tytuł.

Ocena: 8/10 

Tagi: cRPG
16:25, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
Team Fortress 2

Najlepsza nierealistyczna (w opozycji do tytułów takich jak CoD, MOHAA czy też futurystycznych, ale aspirujących na rzeczywistość)  strzelanka MP w jaką grałem. Nierealistyczna, bo komiksowa więc nie dziwią rakiety, skoki na nich oraz na minach, dymki nad postaciami, napoje radioaktywne, dopalacze faszystowskie itd. Klimacik z dużym przymróżeniem oka, twórcy nie bali się dorzucić narodowości, np. spec od wybuchów jest Irlandczykiem, medyk Niemcem, machinegunner nierozgarniętym ruskiem. Dużo fajnych rozwiązań: klasy postaci, dynamiczna zmiana klas w drużynie w miarę potrzeby, mechanika typu Papier-Nożyce-Kamień, dość sybtelny wpływ posiadanych itemków na rozgrywkę (nie trzeba niczego kupować, żeby dorównać innym, wystaczy dłużej pograć) czyli najważniejszy jest skill oraz współpraca graczy. Co do skilla to oczywiście bywa z tym ciężko, ale dużo bardziej od mocnych przeciwników potrafi zdenerwować  brak skilla lub wyobraźni własnej drużyny. Dodatkowy plusik: dostępna za darmo w Steamie, więcej plusików: konto premium kosztuje około jednego euro.

Ocena: 9/10 

Tagi: fps
16:15, grejestrator , pograne
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 11 kwietnia 2011
Bulletstorm

przejśnięte, krótkie, odbiorca niezidentyfikowany, bo nuda i nabijanie punktów plus brak MP, więc ciężko powiedzieć dla kogo to gra. Ponoć konsolowa, bo tam na osiągnięcia się strasznie napalają, chociaż IMO to te osiągnięcia o kant potłuc. Tyle.

Ocena: 4/10   

Tagi: fps
16:55, grejestrator , skończone
Link Komentarze (1) »
poniedziałek, 04 kwietnia 2011
Warhammer 40,000: Dawn of War II - Chaos Rising

(to be played)

21:22, grejestrator , do pogrania
Link Dodaj komentarz »
AC2 Brotherhood

siakieś 92%

Recenzji nie będzie, bo wszystko jest debest, nie będę się powtarzać.

Ocena: 10/10   

21:12, grejestrator , skończone
Link Dodaj komentarz »